De fleste kender til Amerikas ”Vilde Vesten” fra det sidste
århundredes genfortællinger om livet blandt cowboys og indianere på film og i
litteratur. Gennem tiden er der lavet mange akademiske analyser om både
historiske og filmhistoriske aspekter af det vi kalder ”Det Vilde Vesten”. De
fleste bøger, dokumentarfilm, blogs og internet-sider om westerns er for det
meste på engelsk og sammenfatter ofte ikke det underholdende med filmhistoriske
og historiske aspekter. Som western-entusiast og historie-interesseret er denne
bog et personligt bud på sammenhængen mellem underholdning, fiktion og fakta -
på dansk.
I mine drengeår blev jeg som så mange andre drenge betaget
af westerns. Filmene åbnede på mange måder en form for drømmeverden, en verden
hvor man ikke skulle forholde sig til andet end det umiddelbare sort/hvide
univers, som filmenes univers afspejlede. Et univers, hvor de gode var gode og
de onde var onde. I min naivitet var det en fantastisk simpel verden at ”flygte”
ind i. Generelt søgte jeg tit tilflugt i filmens og fjernsynets verden, hvor
min foretrukne genre meget tidligt var ”Cowboyfilm”. De tidligste
biografoplevelser i hukommelsen er Winnetou og Trinity/Nobody filmene – mens
jeg i fjernsynet så alt, hvad der overhovedet blev vist, af alle genrer. Min
tidligste film-erindring fra fjernsynet er filmen om Frankenstein (med Boris
Karloff), som jeg kan huske, at jeg så fra min seng gennem dørsprækken til
stuen i en alder af 8-9 år. En oplevelse, der af uransagelige årsager har gemt
sig i hukommelsen lige siden. I samme periode var min mors højtlæsning en
fantastisk oplevelse. Højtlæsningen bragte mig ind i western-genrens univers.
Den sidste Mohikaner og Hjortedræber af James Fenimore Cooper er nogle af de
historier, der står klarest i min erindring. Siden de hyggelige stunder med
højtlæsning, har fortællingerne om ”Det Vilde Vesten”, været en fast del af min
foretrukne virkelighedsflugt – både på TV og i biografen. Derudover var jeg
gennem drengeårene fast læser af tegneserier som Lucky Luke, Blåfrakkerne og
ikke mindst Blueberry.
Selvom jeg, som følge af den naturlige livscyklus med
teenageliv, familie og børn, har været af og på i forhold til ”forbrug” af
film, har jeg lige siden de tidlige drengeår, set rigtig mange westerns i form
af både film og TV-serier, lige fra Diligencen, Shane, Forfølgeren, Folket i
den lykkelige dal, Flammer over Virginia, Trinity/Nobody filmene, Sheriffen
skyder på det hele, Danser med ulve og De nådesløse, som de hed på
dansk, til TV-serier som Bonanza (Brødrene Cartwright), Laredo, Maverick,
Hec Ramsey, Familien Macahan, Det lille hus på prærien og De red mod
nord - serien bare for at nævne nogle de få, som har fyldt meget i min
tidlige ”western-bevidsthed” og som samtidig er den grundlæggende årsag til at
interessen for genren er blevet fastholdt. Udgangspunktet var i første omgang
de film og TV-serier som jeg havde adgang til via fjernsynet (i både dansk,
svensk og tysk TV), hvilket i starten primært var film produceret i 1950’erne
og 1960’erne. Efterfølgende har jeg i mine voksne år forsøgt at følge udbuddet
både i biografen og i TV. På trods af, at jeg svagt kan huske at have set Hopalong
Cassidy i fjernsynet, var det amerikanske ”western-boom”
med serie-westerns fra 1930’erne, 1940’erne og 1950’erne aldrig aktuelt i mine
drenge- og teenageår.
I de seneste år, med introduktionen af digitale medier og
streaming via internettet, har jeg oplevet nye sider af genren, sider der har
ændret min interesse for westerns i en mere struktureret retning. En interesse,
der også er funderet i en generel nysgerrighed for den historiske side af
fortællingerne og som er kommet til udtryk ved at se og undersøge
mangfoldigheden i de mange westerns, som heldigvis stadig er tilgængelige.
Udbuddet af film på fysiske medier er dog ved at svinde ind, men samtidig
bliver mange af de gamle film udbudt digitalt på diverse internetkanaler. Derudover
bliver der, specielt på internettet, løbende frigivet dokumentarudsendelser om
både historiske hændelser og baggrundshistorier fra filmens verden, der er
relevante i denne sammenhæng.
Min nysgerrighed og hele research-processen for denne bog,
har generelt åbnet mine øjne for de mange aspekter, der er i den komplicerede og
fascinerende fortælling om Amerikas historiske udvikling, hvor den overleverede
genfortælling i starten af 1900-tallet tog fart på et nyt medie - Filmen.
Filmene skabte mulighed for at genfortælle amerikanernes historie – historier, der
hurtigt kom til at handle om amerikanernes selvforståelse og ikke mindst deres
selv-iscenesættelse. Overleveringer, myter, folklore, historiske fakta,
litterære beskrivelser, kunst, avisartikler m.m. – blev brugt som inspiration
for genfortællinger og fortolkninger af ”Det Vilde Vesten”. Samtidig var det en
periode hvor filmindustrien begyndte at gengive den nære fortid og hvor
historiske personer fra ”Det Vilde Vesten” var aktive aktører i filmindustrien,
som forfattere, skuespillere, producenter og rådgivere. Perioden var også
præget af at en stor del af den ældre befolkning stadig kunne huske og forholde
sig til historierne, personerne og scenerierne. Op gennem tiden har de filmiske
genfortællinger og fortolkninger af historien, løbende dannet ny inspiration og
nyt grundlag for at genbesøge USAs historie for løbende at skabe fornyet
indsigt og viden om ”Det Vilde Vesten”. Mit personlige udgangspunkt for at
starte på denne bog, er gennem research- og skriveprocessen, klart blevet
ændret. Min horisont er blevet markant udvidet og dermed også min viden omkring
virkelighedens ”Vilde Vesten” og har i særdeleshed givet indsigt i western-filmens
samspil med amerikanernes selvforståelse og selviscenesættelse af deres egen
historie.
Der er gennem tiden været sagt og skrevet meget om western som
genre og om de enkelte film, hvilket afspejler sig i det massive udbud af bøger
og hjemmesider, hvoraf de fleste primært er engelsksprogede. Kendetegnende for
meget af dette materiale er, at det naturligt er forfattet af amerikanere,
hvilket i høj grad bærer præg af at beskrivelser og analyser er baseret på deres
egen historie, kultur, præferencer og selvforståelse. Derfor er denne bog ikke
en bare er gentagelse af, hvad der allerede er sagt, skrevet og dokumenteret,
men det er også mit input - på dansk - til den filmgenre og den historiske
baggrund, der på mange måder stadig fascinerer og overrasker. Flere besøg i det
sydvestlige USA, har været med til at gøre de filmiske fortællinger mere
levende i min bevidsthed og samtidig skærpet interessen for både det historiske
og det film-historiske. Da min fascination i bund og grund er baseret på
myterne om ”Det Vilde Vesten”, både historiemæssigt og underholdningsmæssigt,
er det også nødvendigt at betragte westerns i et bredere perspektiv. Et
perspektiv, der beskriver hvad en western egentlig er, hvad den forsøger at
fortælle samt hvilke sammenhænge, der afgrænser den forholdsvis korte
historiske tidsperiode hvori westerns foregår.
En del af disse film og TV-serier kan kategoriseres som
dramatiske fortolkninger af historiske hændelser og dermed betragtes som ”historisk
fiktion” eller ”pseudo-historie”. Ofte fremføres argumenter for denne type
genfortællinger, der beskriver at formålet med dem er at fastholde tidsånden,
beskrive hovedpersonernes personligheder med fokus på fortidens virkelige
hændelser. Film i denne kategori bliver også kritiseret for de historiske
unøjagtigheder eller mangel på historisk autencitet. Personligt har jeg den
holdning, at sandheden om historiske hændelser under alle omstændigheder aldrig
kan genskabes og derfor er jeg rimelig afklaret med, at fortællingerne aldrig
kan være historiske korrekte. Fortællingerne vil dermed altid være en
fortolkning af de fakta, som nu er tilgængelige og ud fra dette gengive
historien fra den vinkel man nu har valgt. Derfor kan en filmisk genfortælling
af historiske hændelser altid kun være inspireret af de selvsamme hændelser -
heraf opstår begreberne ”historisk fiktion” eller ”pseudo-historie”. På den
anden side beskriver film, som eksempelvis Open Range (2003), hvor fortællingens
historie er ren fiktion, en historisk tidsperiode så autentisk, at scenerierne,
dialogen, fortællingen, problemstillingerne og scenografien gør at den fremstår
som historisk autentisk.
Alle biografier og beskrivelser af legenderne fra ”Det Vilde
Vesten”, er i høj grad baseret på myter og overleveringer, der ikke altid er grunder
i dokumenterede fakta. Dertil kommer forfatternes egne præferencer for hvad der
er sandt og hvad der ikke er sandt. Selv samtidige beskrivelser og
selvbiografier har ofte vist sig ikke at være helt historisk korrekte. Derfor
kan næsten ingen af de kilder, der er tilgængelige i dag (bøger, magasiner,
breve, avisartikler m.m.) anses for at være helt objektive som historiske
vidnesbyrd. Kildehenvisninger skal overordnet også ses i en sammenhæng, hvor de
er et personligt valg i forhold til at være de mest plausible.
I forhold til en videnskabelig tilgang til historie og film,
er det som lægmand, vigtigt at påpege at udgangspunktet for denne bog, er det
underholdningsmæssige og at eventuelle sammenligninger og tolkninger i forhold
til historiske hændelser, tematiske sammenhænge og deres relevans i forhold til
specifikke film står for egen regning. Samtidig er det heller ikke en minutiøs
gennemgang af alle film og alle aspekter i relation til Western som filmgenre. Research
og skriveproces ved denne bog har til gengæld styrket min fascination af både westerns
og de underliggende myter og legender uanset om de er forsøgt genfortalt historisk
korrekt eller ej. Bøger og artikler om filmhistorie og historie generelt,
forfattet af anerkendte akademikere indenfor deres respektive områder, har generelt givet stor indsigt og inspiration.
Dog synes jeg i flere tilfælde, at disse har tendens til at overanalysere det
tema eller de film som analyseres. Samtidig har jeg konstateret at meget få
reelt har sat sig ind i tanker og motiver bag de enkelte filmiske fortællinger
og dermed kan en del akademiske analyser fremstå som entydige og subjektive.
Mit grundlæggende udgangspunkt er, at westerns skal
betragtes som underholdning og ikke som historielektioner. Dette er ikke det
samme som at det historiske og det mytiske udgangspunkt i de enkelte film er
uinteressant, tværtimod – deri ligger nemlig både fascinationen og
underholdningen.
Monument Valley er, gennem en del film, blevet præsenteret
som et mytisk sceneri, der i filmhistorien er blevet indbegrebet af landskabet
for ”Det Vilde Vesten”. Historisk er der dog ikke mange historier eller myter,
der er tilknyttet dette landskab i forhold til fortællingerne om ”Det Vilde
Vesten” – hvilket er et godt eksempel på hvorledes filmindustrien også har
været med til at skabe og iscenesætte mange af myterne.